- Kopiera och kör koden. Denna sketch demonstrerar hur man kan interagera med musen. Ändra parametrarna för att se hur programmet ändras.
void setup()
{
size(700,500);
background(50,50,0);
}
void draw()
{
}
void mouseMoved() // körs om musen flyttas
{
stroke( 255,30 ); // (färg, genomskinlighet)
strokeWeight( 10 ); // (tjocklek)
fill( 255,0,255, 32 ); // (R,G,B, genomskinlighet)
ellipse( mouseX, mouseY, 100, 50 ); // rita ellips
}
void mouseDragged() // körs om man trycker och drar
{
stroke( 0 ); // färg
strokeWeight( 5 ); // tjocklek
line( mouseX, mouseY, pmouseX, pmouseY ); // linje mellan två koordinater
}
void mouseReleased() // körs om man släpper musknappen
{
noStroke(); // ingen tjocklek
fill( 255 ); // fyll med vitt
rect( 50, 200, 400, 400 ); // rita rektangel med två hörnpunkter
}
void mouseClicked() // körs om man klickar musknappen
{
fill( 0,40,20, 150 ); // (R,G,B, genomskinlighet)
ellipse( mouseX, mouseY, 100, 100); // rita ellips
}