Att rita i 3D är lite mera komplicerat men absolut inte omöjligt. Framför allt är det otroligt häftigt då man kan rotera kroppar, ändra ljussättning och låta t.ex. arduino eller musen styra sketchen.
Rita ett klot
void setup() { size(800,600,P3D); // fönsterstorleken samt vilken rendering } void draw() { background(255); // bakgrundsfärg pushMatrix(); // starta "transformationen" translate(400, 300, 0); // flytta koordinatsystemet fill(#B9ED9E); // fyll med färg stroke(10); // färg sphere(110); // klot(diameter i px) popMatrix(); // avsluta "transformationen" }
Klot + mus
void setup() { size(800,600,P3D); // fönsterstorleken samt vilken rendering } void draw() { background(#82EAF2); // bakgrundsfärg pushMatrix(); // starta "transformationen" translate(400, 300, 0); // flytta koordinatsystemet float rotX = map(mouseY, 0, 800, 2*PI, 0); // skala om värden float rotY = map(mouseX, 0, 600, 2*PI, 0); // skala om värden rotateX(rotX); // rotera kring y-axeln rotateY(rotY); // rotera kring y-axeln fill(#FA7ED1); // fyll med färg strokeWeight(1); // tjocklek stroke(255); sphere(170); // klot(diameter i px) popMatrix(); // avsluta "transformationen" }
Rotera flera klot
void setup(){ size(800,800,P3D); } void draw(){ background(250); pushMatrix(); translate(300, 300, 0); float rotationX = map(mouseX, 0, 800, 0, 2*PI); rotateX(rotationX); noFill(); stroke(50); sphere(200); popMatrix(); pushMatrix(); translate(600, 600, 0); rotateY(-rotationX); rotateZ(rotationX); noFill(); stroke(50); sphere(270); popMatrix(); }